This column has previously looked at the issues surrounding goodwill impairment, following the progress of the International Accounting Standards Board (IASB) as it tries to solve a seemingly impossible puzzle. This has rumbled on for many years, and no matter which way the IASB twists the Rubik’s cube, it seems no closer to being solved.

ASB proposals for measuring goodwill impairment

The most recent update can be found in the IASB discussion paper ‘Business Combinations – Disclosure, Goodwill and Impairment’, released in March. In the July/August edition of AB, I looked at the proposals relating to the expansion of disclosures relating to acquisitions. Here, we will dig into the current proposals relating to the impairment of goodwill.

The problem

Amortisation of goodwill was removed in 2004, as the IASB recognised that it is generally not possible to predict the useful life of goodwill and the pattern in which it diminishes. It therefore felt that any amortisation was, at best, an arbitrary estimate that does not produce useful information.

The IASB felt that the impairment test would provide more useful information if applied rigorously. In doing so, an entity would consider goodwill within the cash-generating units expected to benefit from the acquisition. The impairment test considers whether the carrying amount of these units, including the goodwill, exceeds their recoverable amount.

The IASB is aware of feedback that entities delay recognition of impairments in goodwill, sometimes long after the events that caused the losses. This has led to some stakeholders believing that the current impairment test is not working correctly and results in the impairment being recognised as too little, too late.

Why the delay?

Following research, the discussion paper suggests that there are two broad reasons for concerns about the delay in recognising impairment losses.

The first of these is management optimism, where management may be over-optimistic in the estimates made as part of the impairment test.

The second relates to a shielding effect, where a cash-generating unit typically contains some headroom that shields goodwill from impairment losses.

In relation to the issue of management optimism, the IASB acknowledges that there is a problem here. This is supported by academic research, which suggests that management use discretion to recognise impairment in a way that is favourable to themselves. While they recognise the issue, it is their belief that this is best dealt with through auditors and regulators, rather than through changing IFRS Standards.

The shielding issue is one which the IASB has tried to address through improving the goodwill impairment calculation, which is the first of the alternatives that has been examined in how to develop the accounting for goodwill impairment:

Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Skonsolidowane sprawozdania finansowe według MSSF

Skonsolidowane sprawozdania finansowe według MSSF

Zakończenie roku obrotowego dla danej jednostki gospodarczej wiąże się z wymogiem sporządzenia sprawozdania finansowego. Jeśli jednostka jest częścią grupy kapitałowej, to musi wówczas podlegać obowiązkowi konsolidacji sprawozdań finansowych zgodnie z przepisami prawa. Informacje związane z tym zagadnieniem zostały opisane w ustawie o rachunkowości oraz Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej 10 – Skonsolidowane sprawozdanie finansowe, które szczegółowo opisują proces tworzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego.

Czytaj więcej

Dział sprzedaży a finanse przedsiębiorstwa – praktyczne aspekty współpracy

Dział sprzedaży a finanse przedsiębiorstwa – praktyczne aspekty współpracy

Sprzedaż jest jednym z najistotniejszych elementów kształtowania się wyniku finansowego firmy, ponieważ to właśnie wyniki działania sprzedaży mają bezpośredni wpływ zarówno na przychodową, jak i kosztową stronę budżetu przedsiębiorstwa. Plan przychodów ze sprzedaży z kolei determinuje właściwie wszystkie pozostałe – budżet pozostałych wydziałów, inwestycje, strategię i inne plany operacyjne. Sprzedaż jest ściśle powiązana z przyjętym modelem biznesowym, ma wpływ na kształtowanie się wydatków, etatyzacji, jest także jednym z miernikiem wielkości i atrakcyjności z perspektywy inwestorskiej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.